Followers

Thursday, October 24, 2013

Resepi Popia Nestum Senang dan Sedap

Okey, tutup cerita pasal popia serunding, sekarang Ida nak buka cerita popia nestum pula. Kalau dulu, Ida beli je popia nestum ni. Rasa dia memang sedap. Rasa macam biskut batang buruk pun ada. 

Tu yang excited nak buat sendiri. Rupa-rupanya cara buat popia nestum ni senang je. Kalau tahu dari awal, tak payah beli. Buat sendiri je kan. Okey, jom tengok cam mane Ida buat.



Bahan-bahan:

1 Peket Besar Kulit Popia
1/2 Cawan Gula (Dikisar Halus)/ Guna gula icing pun boleh
1 1/2 Cawan Nestum (Dikisar Halus)
1 Cawan susu tepung (Dikisar Halus)
Putih telur


Cara-cara:

1. 'Cerai/siatkan satu persatu kulit popia.


2.  Gulungkan kulit popia dan lekatkan hujungnya dengan putih telur sampai habis.
Cara menggulung terpulang kepada korang. Ida dah cuba dua-dua cara ni iaitu gulung menggunakan chopstik atau gulung biasa menggunakan tangan. 


(a) Gulung Biasa Menggunakan tangan


(b) Gulung Menggunakan Chopstik


Hasil menggunakan chopstik lebih cantik walaupun agak susah semasa menarik chopstik keluar. Tapi terpulang pada korang untuk praktikkan cara mana yang sesuai. 

3.  Siap gulung, boleh la gunting secara menyerong.



4.  Kemudian goreng sehingga kekuning-kuningan.



5.  Ida biarkan sejuk dahulu baru masukkan bahan-bahan kisar tadi untuk elakkan tepung tu jadi berketul-ketul. 


6.  Kemudian gaulkan sehingga sekata.


Siap...Selamat mencuba. =)
Bila makan ni pasti susah nak berhenti. Lepas satu, satu masuk dalam mulut ni.hehe... 







3 comments:

NOTE:

Terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan komen. Harap apajua kandungan dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada pembaca semua. Happy reading, happy blogging!! Terima kasih...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...