Followers

Tuesday, May 27, 2014

Buah Keranji dan Pantun

Sebut sahaja mengenai buah keranji, fikiran terus je teringat akan sebuah pantun. Pantun orang tua dulu-dulu sememangnya  tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Ianya masih digunakan sehingga ke hari ni.

Sorong papan, tarik papan,
Buah keranji dalam perahu;
Suruh makan, saya makan,
Suruh mengaji saya tak tahu.

Ini pula pantun versi Upin dan Ipin..=)

Sorong papan, tarik papan,
Buah keranji dalam perahu;
Suruh makan, dia makan,
Suruh membaca dia tak tahu.

Sungguh kaya nilai seni bahasa ni kan..=) Berbalik kepada buah keranji ni, sebenarnya Ida pun jarang makan buah keranji. Buah keranji ni adalah salah satu buah yang unik dan jarang dijumpai. 



Agak-agaknya, apa jawapannya kalau tanya budak-budak zaman serba moden ni, kenal tak buah keranji ni?? Rasanya ramai juga yang tidak kenalkan.

Rasa buah keranji ni sedap. Isinya bewarna seakan-akan oren, mempunyai biji dan rasanya pula agak masam-masam manis. Saiznya pula kecil, sebesar saiz jari iaitu lebih kurang saiz buah anggur kecil. 



Mana dapat buah keranji ni??? Haa...ini la kisahnya..Kami beli ditepi jalan semasa on the way balik ke KL melalui laluan Gua Musang. Nama tempat ni tak pasti. Tapi, mungkin time tu musim buah keranji, kerana terdapat banyak jugak pondok-pondok kecil yang menjual buah keranji ni si tepi-tepi jalan. 

Terkejut dengan harganya. Agak mahal jugak la. RM10/paket pajang dan RM5/paket pendek. Tapi jarang-jarang sekali dapat makan buah keranji ni apa salahnya beli kan. Harganya mahal mungkin kerana sekarang susah untuk mendapatkan buah keranji ni. 


Species pokok keranji yang banyak tumbuh di sekitar kawasan-kawasan hutan dan masa untuk berbuah pula adalah mengikut musim. 


Walaupun sekarang zaman sudah berubah, serba canggih, diharap pokok buah keranji ni tak akan pupus di telan zaman. 




4 comments:

  1. Lama dah tak makan...nmpk sgt lama x balik kampung... ;)

    ReplyDelete
  2. dulu pun ada buat entri ni... tentang buah keranji...

    http://www.bubblynotes.com/2013/09/koleksi-buah2an-yang-semakin-dilupakan.html

    tapi tak pernah makan so tak tau apa rasanya...

    ReplyDelete
  3. tak pernah makan dan tak pernah jumpa pun buah ni

    ReplyDelete
  4. Lma dah x jupe buah keranji ni..masam2 manis kan rasa dia..

    ReplyDelete

NOTE:

Terima kasih kerana sudi singgah dan tinggalkan komen. Harap apajua kandungan dalam blog ini dapat memberi manfaat kepada pembaca semua. Happy reading, happy blogging!! Terima kasih...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...